user_mobilelogo
in seizoen 2017|2018 starten we met 'Workshops aan huis' en 'Leren aan huis'
Pin It

webshopkeurmerken in NederlandWinkelen op het web: iedereen doet het! ....Of toch niet?

Ondanks dat webwinkelen onderhand aardig is ingeburgerd en de omzet van webwinkels jaar op jaar met rasse sprongen toeneemt (groeicijfers groter dan 10% per jaar zijn geen uitzondering), zijn toch nog veel en vooral ....oudere.. consumenten huiverig om iets online te bestellen: zijn webwinkels wel te vertrouwen, hoe zit het met garantie...?

De plaatselijke winkeliers varen nog steeds wel bij de winkelstraat-shoppers. Persoonlijke service, het afleveren, installeren en inregelen van wit- en bruingoed en factoren als leefbaarheid van kleinere dorpen worden aangevoerd ter 'compensatie' van hogere aanschafkosten voor te leveren producten, t.o.v. de lage prijzen, snelle levering en grote keuze bij webwinkels.

Webwinkels en 'keurmerken'

De webwinkel-branche werkt ondertussen druk aan een 'beleid' waarbij het de afstand naar klanten probeert te overbruggen: dit uit zich o.a. in algemene verkoopvoorwaarden die worden opgesteld in samenwerking met de consumentenbond, en het ontwikkelen van keurmerken.
Een ontwikkeling van de laatste jaren is dat men 'steunpunten' of 'service centra' in den lande vestigt: het lijkt een beetje op een terugkeer naar de 'fysieke' winkel...

Jammer is wel dat er m.b.t. Nederlandse webwinkels en keurmerken een ratjetoe is ontstaan!.
Er zijn simpelweg -te- veel keurmerken en dat bevordert niet de overzichtelijkheid. Onderstaand overzicht noemt de meest belangrijke webwinkel-keurmerken, maar is dan ook bepaald niet compleet:

  1. Thuiswinkel Waarborg
  2. Webshop Keurmerk
  3. Qshops Keurmerk

    webshop keurmerken in Nederland

  4. MkbOke
  5. Webwinkelkeur
  6. Thuiswinkel Keurmerk

    webshop keurmerken in Nederland

Webwinkels met NL- 'keurmerken' als Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk en Qshops Keurmerk (1, 2, 3) staan garant voor een bepaalde service.

De leden van deze keurmerken hanteren Algemene Verkoopvoorwaarden die met de Consumentenbond afgesproken. Heb je toch problemen met een winkel, dan kun je naar De onafhankelijke Geschillencommissie.
Ook Beslist.nl hanteert dezelfde Algemene Verkoopvoorwaarden en werkt met De Geschillencommissie

Voordelen en kenmerken van deze Algemene Verkoopvoorwaarden

  • Duidelijkheid over kosten
    Je krijgt voorafgaand aan het bestelproces info over bijkomende kosten, zoals verzend/verpakkingskosten.
  • Mogelijkheid tot achteraf betalen
    Je mag minimaal 50% van het aankoopbedrag achteraf of bij aflevering betalen.
  • Minimaal 14 dagen bedenktijd
    Zie je binnen die tijd van je koop af, dan krijg je alle kosten binnen 30 dagen teruggestort.
    Kosten van een retourzending mogen in rekening gebracht worden.
  • Garantie via de webwinkel
    De webwinkel mag niet doorverwijzen naar een leverancier of fabrikant bij herstel of vervanging van een product. De webwinkel moet garantie dus zelf afhandelen.
  • Klachtenbemiddeling
    Heb je een klacht en kom je er met de webwinkelier niet uit, dan bemiddelen Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk en Qshops Keurmerk.
    Leidt deze klachtenbemiddeling niet tot het gewenste resultaat, dan kun je het geschil voorleggen aan een onafhankelijke Geschillencommissie
  • Privacy
    Een webwinkel moet duidelijk omtrent je persoonlijke gegevens, waarvoor deze data gebruikt wordt.
    Je hebt de mogelijkheid bezwaar te maken tegen verstrekken van jouw persoonlijke gegevens aan derden.
    Je e-mailadres gebruiken voor commerciële mails mag alleen met en na jouw instemming.

Keurmerken 4, 5, 6 zijn op dit moment (aug 2017) niet aangesloten bij De Geschillencommissie; de Algemene Voorwaarden van deze keurmerken zijn niet met de Consumentenbond afgesproken.

Geschillen: De onafhankelijke Geschillencommissie

Alle keurmerken zeggen te bemiddelen bij een conflict tussen webwinkel en consument.
Maar alleen Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk en Qshops Keurmerk (1, 2, 3) zijn augustus 2017 aangesloten bij De Geschillencommissie.

 

Een onbekend keurmerk-logo op een webwinkel-site?

Let dan toch even op het volgende: in principe kan elke willekeurige organisatie zichzelf zo maar als keurmerk 'presenteren'; er is in Nederland niet zo iets als een waarborg. Vertrouw dus niet blind op elk willekeurig 'keurmerk' en kijk aan de hand van het overzichtje in dit artikel welke keurmerken 'echt' zijn.

Geen keurmerk-logo op een webwinkel-site?

Je kunt proberen op de een of andere manier zelf te beoordelen of een dergelijke webshop betrouwbaar is: zoek op Internet naar consumenten-ervaringen met die webwinkel. Kijk ook of je contactgegevens kunt vinden.
Of: neem gewoon geen risico en kies voor een webwinkel met wél een keurmerk!