user_mobilelogo
in seizoen 2017|2018 starten we met 'Workshops aan huis' en 'Leren aan huis'

Zoek binnen onze site

Aanmelden voor cursus of workshop

Voor aanmelding voor een cursus of workshop: neem contact op met het dienstencentrum 'de Schutse', telefoonnummer : 0594-512334

 

Inschrijven kan ook aan de balie van het dienstencentrum, aan de Oldenoert 32 in Leek.


Openingstijden Dienstencentrum 'de Schutse':

 

- maandag t/m donderdag:

  8.30-12.00 en 13.30-16.30 uur.

- vrijdag:

  8.30-12.00 uur

Samenwerkingspartners van SeniorWeb Leek & Marum

 

 

 

SeniorWeb Leek & Marum in kort bestek

SeniorWeb Leek

 

SeniorWeb-Leek en Seniorweb-Marum zijn twee samenwerkende regionale Leercentra, onderdeel van het landelijk opererende SeniorWeb: een vrijwilligers-organisatie ter ondersteuning van computergebruik van, en computeronderwijs aan ouderen. Reeds vanaf 1999 geven wij computercursussen.

 

We werken met een 30 personen groot eigen docententeam: onbetaalde, deskundige en enthousiaste seniore computervrijwilligers.

 

Elk jaar weer doen ruim 250 cursisten mee aan onze cursussen.

 

Ons leercentrum functioneert onder de paraplu van de Stichting Dienstencentrum voor Senioren 'de Schutse' in Leek (Groningen).

social media iconsSocial media is een kreet die u waarschijnlijk wel eens bent tegenkomen de laatste tijd.

Een begrip uit de wereld van Internet, dat nu eens niet staat voor een moeilijk te begrijpen technisch gebeuren, maar eerder helemaal a-technisch is van aard.

Het is de verzamelnaam voor al die internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om wederzijds informatie met elkaar te delen.

Niet alleen informatie zoals tekst (nieuws, artikelen) wordt ‘gedeeld’, ook geluid (muziek, muziek uitzendingen) en beeld (foto’s, filmpjes). Social media staat voor 'Media die je laten omgaan met de omgeving / gemeenschap waarin je je bevindt'. 

Naast social media hoor je ook social networks als benaming; het zijn typische Web2.0 toepassingen

Bekende voorbeelden van social media websites, met namen die u wel eens heeft gehoord, zijn:

  • YouTube:Filmpjes, op internet geplaatst door bezoekers
  • Flickr: foto's plaatsen op Internet, delen met anderen
  • Facebook: netwerksite, populair onder scholieren en studenten
  • Linkedin: netwerksite voor zakenmensen, beroepen; opbouwen van een zakelijk netwerk staat voorop
  • Twitter: korte berichtjes/dagelijkse gebeurtenissen, ‘tweets’ die je verspreidt naar social media icons, hyvespersonen die jou ‘volgen’ op het Internet; ‘tweten’ is Engels voor het ‘kwetteren’ van een vogel.  (kijk ook op twitter.nl voor uitleg)

Typische Nederlandse voorbeelden zijn er natuurlijk ook, o.a.:

  • Schoolbank: waarop je je oude schoolmaatjes (opnieuw?) tegenkomt.

social media icons, schoolbank





Hoe werkt dat nu met social media?

Steeds is belangrijk de rol die website-bezoekers spelen; in feite zorgen zij voor de inhoud van de website. Zonder de inhoud van de bezoekers is er eigenlijk niets, is er alleen een lege omgeving.

Denk weer aan: filmpjes uploaden bij YouTube; zelf artikelen maken en bewerken bij WikiPedia.  
social media icons, nujijDenk ook aan een site als: Nujij.nl , waar een ieder eigen nieuws, of nieuws vanuit andere internetsites die ‘jij’  belangrijk vindt, mag toevoegen. In plaats van ‘toevoegen’ zegt men ook wel ‘delen’. (Nujij.nl  is een onderdeel van nieuwssite nu.nl)

Vaak zorgt het ‘social medium’ ook voor rangschikking van de inhoud (‘content’ geheten) Zo kan op Nujij.nl iedereen stemmen voor elk nieuwsartikel, en komen op die manier de belangrijkste berichten facebook, vriendensiteop de homepage.

Social media zijn omgevingen (op het internet: sites) waar mensen samenkomen om met elkaar te discussiëren over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Van nature heeft de mens de neiging te zoeken naar ‘peers’, of te wel: mensen die net als u zelf zijn. Met deze ‘peers’ wisselen we informatie uit.
Op het internet gaat dat niet anders en dat is ook meteen de reden waarom ‘social media websites’ zoveel bezoekers trekken: internetters zijn op zoek naar gelijkgestemden of mensen in eenzelfde situatie of achtergrond.

Voorbeelden: Nederlanders die in buitenland wonen en werken en die een 'expat-groep' opzetten binnen een social media site; hondenbezitters van een Amerikaanse Cocker Spaniel, een fanclub 'op Hyves' van een bekend artiest.  

Overschrijdt het leden-aantal van een site eenmaal een kritische grens, dan treedt een sneeuwbaleffect op waardoor steeds meer mensen op de website afkomen.

social media icons, twitter
De sterke/leuke kanten van social media:

  • Social media sites zijn vaak erg actueel, omdat er zoveel mensen bij betrokken zijn, dat er altijd wel één als eerste bij een gebeurtenis aanwezig is. In 2009 zag je voorbeelden hiervan op Twitter, zoals het vliegtuigongeluknabij Amsterdam, en de ongeregeldheden in Iran.
  • Inhoud van social media websites is te delen (te verspreiden) binnen een netwerk.
  • Social media zijn snel doorzoekbaar en relatief objectief, want ze worden gegenereerd door een brede groep mensen. Dit wordt ook wel 'the wisdom of the crowd' genoemd.

De minder leuke kanten van social media:

  • Bezoekers kunnen op social media ongeremd van alles zeggen en beweren; dit kan zorgen voor veel publiciteit, ook slechte publiciteit, zonder dat dit meteen ook de absolute waarheid is.
  • Social media zijn niet altijd zo betrouwbaar: veel berichten opTwitter gaan over bijvoorbeeld geruchten, die wijd verspreid vervolgens niet waar blijken te zijn. social media icons, facebook

Social media onttrekken zich volledig aan controle door autoriteiten.

In de westerse samenleving is dat niets nieuws; we zijn immers gewoon dat ook de social media icons, ekudospers, radio en tv volledig vrij is van overheidsbemoeienis. In veel landen is dat echter anders en voor overheden daar, bedreigend. 
Op Internet en social media kunnen deze overheden maar moeilijk grip krijgen; immers ze worden beheerd en met berichten gevuld door gebruikers zelf, en die gebruikers zijn redelijk anoniem. Vaak is dat voor regimes een reden om social media site slechts oogluikend of slechts beperkt en 'gecontroleerd' toe te staan; maar dat blijft 'moeilijk' en niet altijd is de 'controle' echt effectief: zie de actualiteit en merk hoe dat werkt nu in de Arabische wereld.

Mee doen binnen social media

Je kunt alleen meedoen aan de activiteiten van een social media site als je ‘lid’ bent bij een betreffende site; aanmelden (is eigenlijk altijd gratis) gaat via Internet uiteraard, vaak met aanmaak van een ‘profiel’, en met een beperkt aantal persoonlijke gegevens over jezelf.
social media icons, twitter
Op veel Internetsites zie je tegenwoordig kleine logo’s die verband houden met social media sites; o.a. op veel sites zie je onder nieuwsartikelen logo’s die je uitnodigen een dergelijk artikel te ‘delen’ (te plaatsen) op een social media site; simpel met social media icons, twitterklikken op een logo en daarna inloggen op desbetreffende social media site breng je het nieuwsonderwerp onder de aandacht van mensen met wie je een ‘groep’ vormt.