user_mobilelogo
in seizoen 2017|2018 starten we met 'Workshops aan huis' en 'Leren aan huis'

Zoek binnen onze site

Aanmelden voor cursus of workshop

Voor aanmelding voor een cursus of workshop: neem contact op met het dienstencentrum 'de Schutse', telefoonnummer : 0594-512334

 

Inschrijven kan ook aan de balie van het dienstencentrum, aan de Oldenoert 32 in Leek.


Openingstijden Dienstencentrum 'de Schutse':

 

- maandag t/m donderdag:

  8.30-12.00 en 13.30-16.30 uur.

- vrijdag:

  8.30-12.00 uur

Samenwerkingspartners van SeniorWeb Leek & Marum

 

 

 

SeniorWeb Leek & Marum in kort bestek

SeniorWeb Leek

 

SeniorWeb-Leek en Seniorweb-Marum zijn twee samenwerkende regionale Leercentra, onderdeel van het landelijk opererende SeniorWeb: een vrijwilligers-organisatie ter ondersteuning van computergebruik van, en computeronderwijs aan ouderen. Reeds vanaf 1999 geven wij computercursussen.

 

We werken met een 30 personen groot eigen docententeam: onbetaalde, deskundige en enthousiaste seniore computervrijwilligers.

 

Elk jaar weer doen ruim 250 cursisten mee aan onze cursussen.

 

Ons leercentrum functioneert onder de paraplu van de Stichting Dienstencentrum voor Senioren 'de Schutse' in Leek (Groningen).

Web 2.0 verwijst naar ‘tweede generatie’ webdiensten, waar samenwerking tussen gebruikers en het delen van informatie en web-inhoud centrale begrippen zijn. Het begrip Web2.0 is ooit in 2004 marktplaatsgelanceerd door Tim O’Reilly.

Als je het hebt over Web2.0 dan veronderstelt dat een beetje dat er ook ooit een Web 1.0 is geweest. Nou ja, niet echt dus, Web2.0 is alleen een aanduiding voor een onderscheid met een periode dat er nog niet sprake was van Web2.0   

Kenmerken van Web 2.0
Met Web2.0-diensten en -toepassingen bedoelen we relatief nieuwe toepassingen op Internet; toepassingen die het mogelijk maken dat internetgebruikers zelf actief bezig zijn op het web. Denk daarbij aan het creëren, publiceren, bewerken, en distribueren van informatie.

flickr fotoservicesKenmerk daarbij is dat de internetgebruiker zelf de baas blijft over zijn eigen data, en dat kennis en informatie uit sociale netwerken maximaal worden benut.
Internet levert hierbij een omgeving, waarbij de gebruiker zelf bepaalt waar en wanneer hij of zij actief deelnemen.

Voorbeelden van web 2.0-toepassingen?

  • Sites als Marktplaats, waar gebruikers zelf informatie inbrengen (tekst, foto’s);
  • Facebook, Twitter, LinkedIn: gebruikers plaatsen zelf informatie over eigen hobbies, werk,'nieuws' achtergrond;
  • Youtube; gebruikers maken filmpjes, plaatsen die op Internet, en maken deze filmpjes voor iedereen zichtbaar en bereikbaar;
  • Wikipedia: de Internet-encyclopedie, samengesteld en onderhouden door gebruikers

Door inbreng van gebruikers ontstaat een ‘gemeenschap’ waarbinnen de activiteiten plaatsvinden; ‘gebruikers’ genereren door hun actieve bijdrage meerwaarde. Gebruikers zijn niet langer meer alleen ‘consument’, nee: ze doen zelf actief mee aan het uitbouwen van de gemeenschap.
Dit kan leiden tot o.a.:

  • Goederen en diensten verhandelen (denk aan marktplaats)
  • Uitwisselen van netwerkinformatie op ‘vrienden’sites (o.a. Facebook. Printerest en LinkedIn)
  • Uitwisselen van gebruikerservaringen of beoordelingen(o.a. enquete’s, forum’s, gebruikersrecensies zoals bij Bol.com)
  • Uitwisselen van foto’s, films (flickr, picasa-webalbums, youtube)   

Impact van Web 2.0
Er zijn compleet nieuwe bedrijven ontstaan die hun bestaan te danken hebben aan web 2.0 innovaties; denk maar (weer) aan Marktplaats en YouTube. Gebruikers worden steeds meer betrokken bij de ontwikkeling van producten en diensten. De sociale gevolgen kunnen erg groot zijn.
Want .... tel je nog wel mee als je niet op Facebook bent te vinden, of als je zelf nog geen homepage hebt?
Zo ver is het nog niet, ‘echt’ contact met je vrienden blijft belangrijker dan aanwezig zijn op Facebook, maar de tijd die je aan dergelijke netwerksites besteedt, zal wel eens groter kunnen worden.

facebook friendsGevaren van web 2.0
- Te veel over jezelf vertellen op netwerksites kan wel eens vervelend uitpakken. Werkgevers weten jouw gegevens op Facebook  inmiddels ook te vinden.
- Oplichting via sites als marktplaats is niet ondenkbaar. Je krijgt je aankoop pas wanneer je betaald hebt. Maar wat als de aanbieder na het ontvangen geld geen thuis geeft en onvindbaar blijkt?
- Nog een risico: door de grote aantrekkingskracht van het internet kunnen kleine zaken ineens breeduit gemeten worden of verkeerd worden belicht. Door op elkaar te reageren gaan de reacties onbedoeld een eigen leven leiden.

Hoe wordt je actief worden op Web 2.0:
Ga je iets zoeken of kopen op Marktplaats, dan ben je in feite al ‘passief’ actief als Web2.0 gebruiker: en dat is erg simpel te doen.

Bied je actief iets te koop aan ga je al een stapje verder, maar nog steeds zonder veel extra kennis makkelijk te doen.

Met aansluiten bij een vrienden-site als Facebook, foto’s plaatsen op een Picasa-Webalbum ga je een stapje verder, en moet je iets meer kennis vergaren omtrent hoe een-en-ander functioneert.

Gelukkig zijn daar natuurlijk ook wel weer oplossingen voor: een aantal bibliotheken hebben onder de noemer Web2.0 Dingen handleidingen van typische Web2.0 voorbeelden online gezet.